سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کنفرانس بین المللی بازگشت و استقرار مجدد مهاجرین برگزار شد 

کنفرانس بین المللی بازگشت و استقرار مجدد مهاجرین افغان به ریاست مشترک داکتر رنگین دافر اسپنتا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و انتونیو گترس کمشنر عالی سازمان ملل متحد درامور پناهندگان در وزارت امور خارجه برگزار شد.
ابتدا وزیر امور خارجه افغانستان در کنفرانس ضمن خوش امدید به مهمانان و اشتراک کنندگان و برشمردن اهداف کنفرانس ، برگزاری این کنفرانس را فرصت خوب و مناسبی در جهت ارزیابی مشکلات پناهندگان افغان دانست.
وی بازگشت 5 ملیون مهاجر و پناهنده افغان پس از سرنگونی رژیم طالبان از کشورهای همسایه را یکی از موفقیت های افغانستان خواند.
داکتر اسپنتا بازگشت مهاجرین را تنها راه حل ندانسته، گفت : ما مصمم هستیم به اساس استراتیژی انکشاف ملی افغانستان، استقرار مجدد و زمینه زندگی شرافتمند را به بازگشت کنندگان فراهم سازیم، در صورتی که مشکلات انان حل نگردد، این یک معضله بزرگ و دوامدار برای اینده افغانستان باقی خواهد ماند.
داکتر اسپنتا با ابراز سپاس از جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران افزود : ما باید اطمینان داشته باشیم که پناهندگان افغان در خارج مطابق با معیار های حقوق بشر و حق پناهندگی به زندگی شرافتمندانه شان ادامه می دهند.
وی پیروزی درامر باز گشت و اسکان مجدد پناهندگان را نیاز به زمان و تعهد و همکاری شرکای بین المللی دانست.
سپس انتو نیو گترس کمشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در سخنرانی اش با اظهار سپاس از وزیر امور خارجه افغانستان و همکاران شان نسبت به برگزاری این کنفرانس گفت : ما امروز روی سرنوشت اضافه تر از شش ملیون مردم این سرزمین صحبت می کنیم که تقریبا بیست فیصد نفوس افغانستان را تشکیل می دهند.
وی بطی شدن بازگشت پناهندگان و همچنان بیجایی مجدد افغان ها را درعدم امنیت، فشار های اقتصادی، ظرفیت محدود، مشکلات غذایی ، نبودمحیط زیست سالم ، نبود زمینه تعلیم ، فرصت اشتغال و برخی عوامل دیگر دانست.
وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای دولت افغانستان و صبرو بردباری کشور های پاکستان و ایران گفت : ما یک استراتیژی و برنامه ای را دراین راستا روی دست داریم که به مشوره دولت افغانستان و حمایت جامعه جهانی امیدواریم در جهت بازگشت و اسکان مجدد پناهندگان مثمر باشد.
وی مجددا به همکاری و تعهد سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به دولت و مردم افغانستان وعده سپرد.
در ادامه وحیدالله ویسی کارمند ای- ان- دی-اس در مورد استراتیژی ملی افغانستان مختصرا معلومات داده اظهار امیدواری کرد که جامعه جهانی در تطبیق این برنامه دولت افغانستان را یاری رسانند.
وی با بر شماری مشکلات عمده دراین راستا گفت : در پلان پنج ساله استراتیژی ملی مسایل ترتیب و تنظیم عودت داوطلبانه پناهندگان، اسکان مجدد انان، عبور از سرحدات ، ایجاد شرایط بهتر زندگی برای اقامت دوامدار در کشور، شرایط اضطراری و امور دیگر به طور درست پیش بینی شده است.
عبدالقادر احدی معین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در سخنرانی مختصر کامیابی و عملی سازی پلان 5 ساله در امر بازگشت و اسکان پناهندگان را در همکاری جامعه جهانی و اماده سازی منابع مالی دراین زمینه دانست.
متعاقبا ملنگ ابراهیمی از وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان پلان های کاری پنج ساله وزارت عودت مهاجرین و سناریوی قابل تطبیق ان وزارت را به جزئیات ان در روی نقشه و چارت های اماده شده به اشتراک کنندگان تشریح کرد و نیازمندی های ان وزارت را در اجرای این پروسه از نگاه حمل و نقل ، حفظ الصحه ، تعلیم ، اشتغال ،اب ، غذا ، زمین ، حالات اضطراری و نیازمندی های دیگر برشمرد.
وی گفت با بررسی های صورت گرفته حد اقل نیم ملیارد دالر ضرورت است تا این پروسه به طور درست تطبیق گردد.دراین کنفرانس یک روزه پروگرام های دولت جمهوری اسلامی افغانستان را طی سالیان 2008 الی 2013 میلادی در باره حل مشکلات مهاجرین ، عودت کنندگان و بیجا شدگان داخلی قسمی که در استراتیژی ملی افغانستان انعکاس یافته است به بررسی گرفته و روی شیوه های همکاری دراین زمینه تصمیم گرفته میشود.


نوشته شده توسط عزیزالله در شنبه 87/9/9 و ساعت 6:47 عصر
نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
الهی...
الهی...
عید بزرگ قربان برهمگان مبارک
روز عرفه روز دعا و نیایش
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا