سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفته های استاد 

عوامل مؤثردرمدیریت دانشگاهی

در زندگی پیچید? امروزی همیشه این موضوع مطرح بوده است که مدیر مؤفق چه  کسی بوده میتواند؟آیا درایت و اندیشه وی عامل موفقیت اومیگردد؟ آیا در موفقیتش  عواملی همچون امکانات کاری،تخصص، ثروت ، جایگاه وظیفوی مؤثر است،یاخیر؟ در این مقاله سعی می گردد آن دسته  عواملی که نقش تعین کننده و ارزش آفرین در موفقیت  مدیریت  دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دارند مورد بررسی قرارگیرند.

اعتماد  به نفس :
اعتماد  به نفس یکی ازعوامل موفقیت یک مدیردردانشگاه ها ومؤسسات تحصیلی بشما رمی آید مدیریتی که برقدرت ایمانی،لیاقت وکفایت خود اتکاداشته باشد ؛ در کارش بدون اضطراب وتزلزل موفق بوده میتواند. اینگونه مدیریت بار مشکلات  حوزه کاری خویش  را به راحتی تحمل میکند  وآنرااز پیچ وخم مشکلات  عبورمی دهد  ودرنتیجه  به شکل شایسته کار هارا بامؤفقیت به سرمنزل مقصود  می رساند .

تقسیم کار :
تقسیم کار بین  منسوبین  وکارمندان یکی از موفقیت های مدیر به شمار می آید.این  کار موجب  کاهش تراکم کارهای مدیر میگردد. در این نوع مدیریت هرکس درمحدود? معینی کارخویش را به وجه احسن انجام  میدهد.این امرباعث افزایش مهارتها وعملکرد مدیریت می گردد.
مدیریتی که کارهارا تقسیم نماید. ازضوابط کاری کارمندان خویش آگاه باشد؛از تداخل کارها وو ظایف جلوگیری به عمل می آورد. مدیر باید یرای همیشه پلان وبرنامه کاری داشته باشد وکارهارا میان افرادش تقسیم نماید؛ تاازنظر وقت وزمان در رسیدگی به کارها دچار مشکلات نشود وازاین طریق مهارت وعملکرد خویش را بهبود بخشد.

روابط دوستانه :
مدیر باید تلاش نماید تابا حسن سلوک باکارکنان و  محیط  کارش روابط متقابل دوستانه برقرارنماید. وراه های  برانگیختن افراد را به همکاری جستجو کند. روابط انسانی خویش را با سایر افراد موردتوجه قراردهد. این عملکرد مانع خود سریها؛ خود کامگی ها؛درهم اندازی ها؛ایجاد نابسامانی ها میشود وباعث  حل مشکلات ومعضلات می گردد .
مدیر باطرز برخوردش؛چگونه گی فکرکردن و صدا نمودنش؛ دست دادن وپیام تلفو نیش، تصمیم گیریش درمورد تفویض صلاحیت به مادونش باید نسبت به سایر کارکنان وزیردستانش الگو ونمونه مثال باشد.

  تلاش برای  بهبود  کار:
مدیر همیشه باید در جهت بهبود وضعیت کاری خویش به شکل دوامدار تلاش ورزد و به دقت به رفتار کارمندانش نگاه کند و ببیند  که هرکس در موفقیت کاری اش  چه کارمی کند؟ آیا کارهای ارزنده ای را انجام می دهد یا خیر؟
در صورت عدم کارایی افراد کوشش نماید به این وضعیت پایان دهد وخلاقیت  خویش را بکار اندازد وبه پاسخ هایی که دریافت می کند گوش فرا دهد وآن را تجزیه وتحلیل نماید.

پافشاری و پابندی  به  اصول:
پافشاری در کار از مهمترین  موفقیت یک مدیر  است. هدف از پافشاری  در کارها انجام دادن کار وادامه دادن راهی است که مدیر در پیش گرفته است وبااراده و عزم قاطع آنرا می پیماید.   مفهوم پافشاری لجاجت نیست که تا سطح حماقت بالا رود، بلکه تعهد به انجام آن است. اما مدیر باید بفهمد که چه  موقع  پافشاری کند وچه وقت دست از پافشاری بردارد. گاهی مدیر اشتباه  می کنداماغرورش اجازه نمی دهدآن را بپذیرد. در این حالت پافشاری مفهومی ندارد .
مدیر باید بکوشد تا صداقت، امانت داری  ،عدالت درست  وپابندی به اصول اخلاقی را در کارهایش مراعات کند. اگر اشتباهی  در کارش پیش می آید، آن را  بپذیرد. کار را متوقف و اشتباه رااصلاح نماید وآن را دوباره تکرار نکند  پذیریش اشتباه آموزش وگامی بسوی وضع بهتراست.

گذشته وآینده نگری:
مدیر بایدگذشته های دور را مورد مطالعه قرار دهد وازتاریخ گذشته گان که منبع ارزشمند تجربه هاست، درس بیاموزد وتجربه اندوزد. یاد کرد تاریخ پیشینیان موجب آگاهی ومعرفت مدیر میگردد. با این کار وی حقایق زندگی را درآیینه تاریخ می بیند وحادثه را در ابعاد گوناگونش مورد توجه قرارمی دهد واز آن بهره می گیرد.
مدیرانی که در کارهای خود تجربه های گذشتگان را آیینه عبرت قرارمی دهند و از تاریخ گذشتگان اطلاع حاصل مینمایند، در مدیریت خویش موفق اند.
مدیران آینده نگر ،همیشه به بررسی نیاز هاومشکلات می پردازند وامکانات لازم را تدارک و کارهارابدرستی رهبری می کنند. آنهااحتمال بروز مشکلات را در روزهای فردا وفرداهای بعدی وراه های بیرون رفت ازان وپیشرفت  کارهارا در آیند ه پیشبینی می نمایند.

دوکتور شاولی( ادیب) استاد پوهنتون کابل


نوشته شده توسط عزیزالله در چهارشنبه 87/3/8 و ساعت 5:2 عصر
نظرات دیگران()
ان الله یحب التوابین 

باران! شتاب کنید، قافله در راه است. می‌گویند که گناهکاران رانمی‌پذیرند؟ آری، گناهکاران را در این قافله راهی نیست... اما پشیمانان را می‌پذیرند. آدم نیز در این قافله ملازم رکاب حسین است، که او سرسلسله‌ی خیل پشیمانان است، و اگر نبود باب توبه‌ای که خداوند با خون حسین میان زمین و آسمان گشوده است

الهی وربی من لی غیرک

بار خدایا اگر مرا به درگاهت نپذیری چه کنم؟......

یا الله مرا هم به حق خوبانت توفیق توبه از خودم از گناهم واز ......

عنایت فرما

آمین


نوشته شده توسط عزیزالله در پنج شنبه 87/2/26 و ساعت 7:7 عصر
نظرات دیگران()
   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
الهی...
الهی...
عید بزرگ قربان برهمگان مبارک
روز عرفه روز دعا و نیایش
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا