سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درد دل دوست 









اینجا...


اینجا این روز ها پر شده از سکوت . اما این سکوت فرق دارد با هر سکوتی !

اینجا سکوت هایش پر از فریاد است .

اینجا تو را فریاد می زند ! اما چرا هیچ وقت نشنیدی ؟ چرا هیچ وقت نمیشنوی ؟ چرا هیچ وقت نخواستی که بشنوی ؟

اینجا انگار عوض شده ! اینجا اینگونه نبود ! تو عوضش کردی و رفتی ! اما اینجا این تعویض را هم دوست دارد !

اینجا اگر هست ? تنها به امید لبخند توست ! اینجا می گرید تا تو بخندی ! پس چرا نمیخندی ؟

اینجا تو را فریاد میزند اما تو در عالم خود غرقی ! میترسد ... میترسد انقدر غرق شوی که دستهایش برای نجاتت کوتاه باشد ! اینجا این دلهره را فریاد میزند !

اینجا تنهاست ! تا به حال هیچ وقت انقدر احساس تنهایی نکرده بود !

اینجا خسته است ! تو هم این را میدانی ! اما هیچ کاری نکردی برای رفع این خستگی ! نکند تو هم خسته ای ؟؟

اینجا تو را فریاد میزند ... آن وقت تو ساده از کنارش رد میشوی ؟ برایت سخت نیست ؟ گذشتن از اینجا ! لگد مال کردنش؟

اینجا را بغض دارد خفه می کند !

اینجا را نمیشود بار دیگر عوض کرد ؟ تو راهی سراغ نداری؟... نه ! اینجا با تمام این حرفها قشنگ است ! دیگر نمیخواهد عوض شود !

اینجا با تمام کوچکی اش تو را فریاد میزند ! برای یک بار هم که شده بشنو !

اینجا ...

اینجا فقط یک دل است
و باز با خود می گویم ای دوست:

تو را من چشم در راهم شباهنگام


که میگیرند در شاخ تلاجن سایه ها رنگ سیاهی


وزان دل خستگانت راست اندوهی فراهم


تو را من چشم در راهم


 


شباهنگام در آن دم که بر جا دره ها چون مرده ماران خفتگانند


دران نوبت که بندد دست نیلوفر به پای سرو کوهی دام


گرم یاداوری یا نه


من از یادت نمی کاهم


نوشته شده توسط عزیزالله در شنبه 88/10/19 و ساعت 10:10 صبح
نظرات دیگران()
اربعین عزیز زهرا(س) 
 

بسم رب المنتظر المهدی


و اینک چهل روز از نمایش کمال انسان میگذرد و دلهای عاشقان همه به سوی صحن و سرایش پر میزند! چه کرده است و چه سِرّی در این نام و این عدد وجود دارد که نشانه‌ی ایمان و مؤمن ، زیارتش در اربعین شهادتش میباشد؟


سلام. دقت کردید همیشه بعضی از عددها رو بیشتر میشنویم؟ بعضی از عددها در اعتقادات اسلامی بیشتر روشون تاکید شده مثل عدد 7 یا عدد 40 و عدد 70! عدد چهل یکی از اعداد خاصی هست که در قرآن و روایات روی اون تاکید زیادی شده. اگه موافق باشید با هم این عدد رو بررسی میکنیم.


این عدد 4 بار در قرآن ذکر شده که مفسرین از هرکدوم برداشتی انجام دادند. اولین مورد در آیه 15 سوره احقاف هست. در این آیه خداوند رسیدن به رشد کامل رو مساوی رسیدن به چهل سالگی بیان میکند و میفرماید: حَتَّی‌ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی‌ أَن‌ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی‌ أَنْعَمْتَ عَلَیَّ. البته مفسرین معتقدند که یه بحث کامل شدن دیگه برای انسان در سن 33سالگی وجود داره که بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام، اون تکامل فیزیکی بدن هست که تا چهل سالگی ثابت و یکنواخت هست و بعد سیر نزولی رو طی میکنه اما رشد عقلی انسان در سن چهل سالگی اتفاق میفته. اکثر پیامبران الهی در سن چهل سالگی به پیامبری مبعوث شدند.


مورد بعدی، آیه 26 سوره مبارکه مائده هست که از ممنوعیت 40 ساله‌ی ورود قوم بنی اسرائیل به سرزمین مقدس خبر داده. قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعینَ سَنَةً. مفسرین در خصوص این چهل سال معتقدند که مدت زمانی است که لازم بود تا نسل نافرمان بنی اسرائیل از بین بره. چهل سال زمان برد تا دوباره بهشون اجازه‌ی ورود به سرزمین مقدس داده بشه. کسی که مشروب خورده باشه تا چهل روز نمازش مقبول نیست. کسی که غیبت مؤمنی رو انجام بده تا چهل روز ثوابهایش برای شخص غیبت کننده نوشته میشه.


اما دو مورد بعدی مواردی هستند که درکنار روایات، مبنای تاکید بزرگان اخلاق رو بر عدد چهل تشکیل میده. یکی آیه 51 سوره بقره و دیگری آیه 142سوره اعراف که به آیات میقات معروف هستند وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَة. حضرت موسی برای اینکه به دیدار پروردگار نائل بشه چهل شب مشغول عبادت بود.


حتما این روایت رو همه شنیدید که میفرماید هرکسی که چهل روز برای خدا، اخلاص داشته باشد خداوند چشمه های جوشان حکمت رو از قلبش به زبانش جاری میسازد. همچنین داریم وقتی سن کسی از چهل گذشت و به رستگاری نرسیده بود شیطان دستی به صورتش میکشه و میگه پدر و مادرم به فدای کسی که دیگه روی رستگاری رو نخواهد دید بأبی‌ وَ اُمّی‌ وَجْهٌ لا یُفْلِحُ أبداً! باز داریم اگر بر مرده ای چهل نفر نماز بخونند و برایش طلب استغفار کنند خداوند گناهانش را خواهد آمرزید. یا این روایات که آماده شدن گِل انسان در چهل روز انجام شد. همچنین حرکت انسان از هر مرحله به مرحله‌ی بعد در 40روز انجام میشه یعنی نطفه، پس از چهل روز به عَلَقه، و علقه، پس از چهل روز به مضغه و... تبدیل مى شه.


دو تا روایت رو میخوام بیشتر با هم بررسی کنیم. یکی اینکه میفرماید اگر کسی دست کوری رو بگیره و چهل قدم اون رو در مسیر حرکت بده، خداوند شخص کمک کننده رو از اهل بهشت قرار میده و دیگری این روایت که حد همسایگی رو در روایت تا چهل خانه از شمال و جنوب و شرق و غرب معین کردند.


آیا کوری که در این روایت اومده فقط کور ظاهری هست؟ و چرا چهل قدم؟ روایت بعدی رو که نگاه میکنیم میبینیم تا چهل منزل اگه از کسی فاصله گرفتیم یعنی دیگه همسایه‌ی او حساب نمیشیم. اگه خاطرتون باشه در بحث قلب سلیم نوشتیم که برای رسیدن به قلب سلیم باید از 4 خصلت دوری گزید. چهارخصلتی که بزرگان اخلاق اونها رو مصداق این همسایه‌ها از شمال و جنوب و شرق و غرب میدونند و معتقدند که اگر کسی چهل منزل از این صفات فاصله بگیره یعنی تونسته اون صفات رو ترک کنه. با توجه به اینکه مراتب تکمیلی انسان چهل ذکر شد، اگر کوری در راه بوسیله‌ی شخصی چهل منزل از صفات رذیله فاصله گرفت ، دیگه به اون صفت برنمیگرده و این هدایت مستحق بهشت خداوند هست.


تمام برنامه‌هایی هم که بر اساس عدد چهل بناگذاشته میشند برای ملکه شدن اون عمل یا ترک یک صفت خاص هستند. اگه دوست داشتید بیشتر راجع به خصوصیات عدد چهل بدونید میتونید به رساله‌ی سیر و سلوک علامه‌ی بحرالعلوم مراجعه کنید. انشاءالله که لایق باشیم اربعینی در مسجد سهله دعای عهد بخونیم و چهل چهارشنبه منتظر حضرت باشیم. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه.


پ.ن.: کمتر از نیم اربعین وقت باقی است... تو خواستی و من هم میخواهم. تو راهم داده‌ای در اولین قدم حال گوئیا همت من است و تَرک! ازکجا شروع کنم که خود حجاب خودم؟!! لحظه‌ی دیدار باز هم نزدیک است! و کاش میدانستم که همیشه لحظه‌ی مرگ نیز نزدیکتر از آن است که میپندارم... خاطرت هست؟ سی و اندی روز قبل گفتیم که چهل روز باقی است و امروز... چشم به هم بگذاریم برگشته‌ایم و باز هم شاید مثل بار قبل فقط یک حسرت...! اللهم الرزقنا توفیق الطاعه! (به خاطر کیفیت پایین صوت وبلاگ شرمنده اما قشنگه)


نوشته شده توسط عزیزالله در پنج شنبه 86/12/9 و ساعت 8:0 عصر
نظرات دیگران()
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
الهی...
الهی...
عید بزرگ قربان برهمگان مبارک
روز عرفه روز دعا و نیایش
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا